03.jpg

ציור מתוך הצבע – פעילות סיכום לקורס 'צלקתו של אודיסאוס'  

INBAR
 

לפעמים גם הקרובים ביותר יכולים להפתיע. פעילות סיכום הקורס בקבוצה של ענבר קטלב היתה כה מיוחדת, שהרגשנו חובה לשתף אותה באתר. "תרגיל תודעתי בציור ככלי פרשני לפענוח הטקסט". רוצים לדעת עוד - הכנסו ושוטו עם חברי הקבוצה במעמקי התודעה האישית והקבוצתית.

 ציור מתוך הצבע – קבוצת תרגול לקורס 'צלקתו של אודיסאוס'

ענבר קטלב

מטרת התהליך

הקורס 'צלקתו של אודיסאוס – זהות וזיכרון ילדות' הציף את העיסוק בתמות רבות הקשורות באופן החוויה של הסובייקט בעולם, בגורמים ובאירועים המשפיעים על עיצוב זהותו והגדרתו העצמית וכן בהתחקות אחר תהליכי הזיכרון, והתודעה כמנגנוני מפתח מרכזיים בתהליך זה. ההעמקה במקורות הספרותיים והתאורטיים הרבים לאורך הקורס העלתה שוב ושוב את הניסיונות של היוצרים והמחברים השונים לגעת באופן שבו הספרות משקפת תהליכים אלו של עיצוב זהות עצמית וקולקטיבית. תאורטיקנים רבים נעזרו בכלי הניתוח של האמנות הפלסטית כדי להמחיש את האופן שבו טקסטים שונים מורכבים ומתפקדים, וכיצד הדבר משפיע על המימזיס שהם מייצרים. אאורבך מדבר למשל על פרספקטיבה, על אור וחושך, לסינג משתמש ברעיון הבו-זמניות של הציור כאשר הוא מנתח את הומרוס, ובארת מנסה להתחקות אחר הפואטיקה החזותית של הצילום כדי להבין את ההשפעה החזקה של המדיום הזה עלינו. תהליך הציור בשיטת 'ציור מתוך הצבע' משקף את מהלכי התודעה. בכל פעם אנו יוצרים שכבה מחודשת על שכבה קודמת, מבלי להתמקד באופן מודע בחיפוש אחר דימויים על הנייר. בכל שלב כזה אמנם נוצרת שכבת צבע חדשה, אך השקיפות שלה משמרת למעשה משהו מן השכבות הקודמות. בסופו של תהליך השכבות מגיע שלב ההתבוננות, המפגיש אותנו מול יצירתנו הלא-מודעת. קודם לכן בחירת הצבעים נעשתה לפי התחושה וללא תכנון, ובסופו של דבר אנו עוברים לשלב בו אנחנו מפעילים את החשיבה המודעת שלנו ומחפשים את ה'פונקטום' בתוך מערבולות הצבע. מכיוון שתהליך הציור ליווה את ההתייחסות לסיפורו של אודיסאוס, ההתמקדות בצורות נעשתה תוך ניסיון לאתר דימויים אשר קשורים באודיסאה, אך לא באופן מאולץ כמובן. ברגע שהעין התמקדה בכתם מסוים, הנראה כדומה לצורה מוגדרת, נעשתה פעולה של הדגשה והבלטה לאותו הדימוי. תהליך הדגשת והוצאת הדימויים החוצה משול לפעולת הזיכרון והשכחה – הבחירה להבליט דבר אחד על משנהו, תוך ההזנחה של הדבר האחר. אך עדיין בשל שכבות הציור, כמו בתודעה, הכל נשאר והעקבות אינם נמחקים. כמו הנרטיב שאנו בוחרים עבורנו ועבור הזהות שלנו, כך בציור אנו מדגישים את מה שהתודעה מתחברת אליו באופן טבעי. הבחירה לעסוק בציור כחלק ממערך התרגול נראתה מתבקשת מכיוון שכך נוצר מפגש עם כלי נוסף אשר מלמד אותנו על המקום שלנו כמפרשים של טקסט, (אשר יכול להיות כל דבר, לאו דווקא טקסט ספרותי) ועל הדרך בה, כשאנחנו עומדים מול טקסט, אנחנו יכולים למצוא בתוכו את הנרטיבים והתמות שטמונים בו וכך למעשה להעשיר את הקריאה בו. הדימויים שעלו לחברי הקבוצה שונים ומגוונים, ונוגעים באספקטים שונים הקיימים בדמותו של אודיסאוס. החיבור שכל אחד חש לסצנה או לתכונה מסוימת מתוך היצירה ממחישים את הרלוונטיות של העיסוק בה, ואת היכולת שלה לשמש מקור השראה ליצירה וכן גם מקור פרשנות על יצירות.

לחצו על הקישורים מטה לעיון בעבודות התלמידים

שיבה - אילת צבי

 AYELET

שחזור החוויה - חובב עקיבא כהן

HOVAV

נקמתו של הליוס / חלומו של אודיסאוס – לירן ברזני

LIRAN

אודיסאוס, האיש בעל אלף הפנים/ איאד חאג'

 IAD

אתם כאן: Home מה חדש? ציור מתוך הצבע – קבוצת תרגול לקורס 'צלקתו של אודיסאוס'